-
پیک بهار/ مهدی عاطفراد
پنجشنبه 26 اسفند 1395 08:30
دوباره باغ پر از شعر سبز رویش شد ترانههای شکفتن ز نو سروده شدند و باز پیک نسیم ز دور خوشخبر و مژدهبخش میآید به ما بشارت آواز رشد میبخشد نهال سبز جوانی شکوفهباران است جوانههای دلش جاودانه سرسبزند امید میروید و عشق میخندد و آرزوی شکوفا شدن برآورده و آرزوی برآوردن است بالنده و باز گشته نمودار ز بی کرانهی آفاق...
-
نگاهی به نماهای بهاری در "افسانه"ی نیما/ مهدی عاطفراد
پنجشنبه 26 اسفند 1395 08:26
نیما عاشق طبیعت زادگاهش بود و بهخصوص بهار دیارش را بسیار دوست داشت، ولی در شعرهایش بهندرت تصویری از بهار ترسیم کرده و چشمانداز بیشتر شعرهایش که موقعیت زمانی مشخصی دارند، شبها یا روزهای زمستانی است. تنها شعری که در آن چند نمای زیبا از بهار را به نمایش گذاشته- مهمترین دستاورد دوران جوانیاش- "افسانه" است....
-
وزن و قافیه در شعر کهن و شعر نو / محمدرضا آقااحمدی
پنجشنبه 28 بهمن 1395 19:53
مقدمه : تعریف شعر ؛ شعر در لغت تازی مأخوذ از (( شعور )) است و به معانی : (( دانش ،فهم ، درک ، وقوف و دانایی )) به کار رفته و اصطلاحاً (( کلامی است مرتب ، معنوی ، موزون ، خیال انگیز و به قصد )) که در آن اندیشه ها و احساسات و عواطف شاعر در قالب الفاظی فصیح و زیبا مبتنی بر قواعدی معین بیان می شود . به گفتة ارسطو : (( شعر...
-
فروغ فرخزادشاعری لیبرال/عابدین پاپی
پنجشنبه 28 بهمن 1395 19:35
پرنده را نمی توان در قفس / زندانی کرد / چون دندان های قفس / یک درمیان ریخته اند! « پاپی » زمانبندی تاریخِ شعر نو به سکانداری علی اسفندیاری متخلص به ( نیما یوشیج) به نُه دهه تقسیم می شود به گونه ای که آغاز این زمانبندی تاریخی با افسانه ی نیما در سال 1301شروع به تولد و زیستن می کند و تقریبا" تا سال 1320تنها نیما...
-
نیما یوشیج (علی اسفندیاری ) و آرای او/ نویسنده: صفورا خوش نیت
پنجشنبه 28 بهمن 1395 19:21
علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج در سال 1276 خورشیدی در روستای یوش مازندران به دنیا آمد. پدرش که ابراهیم خان نوری نام داشت،از راه کشاورزی و گله داری روزگار می گذرانید. دوان کودکی اش را در آنجا سپری نمود و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی، از آنجا به تهران آمد تا در دبیرستان سن لوئی که متعلق به موسسه کاتولیک های رُِم بود،...
-
آبراههای شعر نیما/ مهدی عاطفراد
سهشنبه 26 بهمن 1395 08:16
نیما در پایان معرفی خودش در نخستین کنگرهی نویسندگان ایران در تیرماه سال 1325 گفت: "میتوانم بگویم من به رودخانه شبیه هستم که از هر کجای آن لازم باشد بدون سر و صدا میتوان آب برداشت." او نه تنها خود رودخانه بود بلکه به رودخانهها و جویبارها و آبراهها و جریان گاه تند و گاه آرامشان عشق میورزید و دوست داشت...
-
کمی بخند/مهدی عاطفراد
سهشنبه 26 بهمن 1395 08:13
[حرفی به من بزن] - فروغ فرخزاد روی خوش به زندگی نشان بده، کمی بخند اخم کردنت برای چیست؟ باز کن گره ا ز ابروان تندخویی و عبوسیات چه سود داشته؟ از جبین پرگره که برده فایده؟ شادباش و پرنشاط رنگ تازهای بزن به زندگیت رنگ روشنی که جان تازه و شکفتهات دهد یک کمی هم از سر ملاطفت بخند یک کمی هم آرزو بپروران فکر کن به روزهای...
-
من به راه خود باید بروم/ مهدی عاطفراد
سهشنبه 28 دی 1395 19:30
(نگاهی به جایگاه و نقش راه در شعر نیما) نیما رهنوردی پیگیر و نستوه بود، رهنوردی پیوستهرو و نرمپو، با گامهای گاه سبک گاه سنگین، گاه کوتاه گاه بلند، خستگیناپذیر، به دور از یأس و ترس، رهرو راههای تاریک شبانه، با چراغ روشن ذهن درخشانش، رهپوی راه کشف بدایع نو و نامکشوف در عرصهی اندیشه و احساس و عاطفه و خیال، و در...
-
سه اصل اساسی برای سطربندی درست شعر نیمایی/ مهدی عاطفراد
سهشنبه 28 دی 1395 19:22
شعر آزاد نیمایی که متکی به رعایت وزن عروضی است ولی سطرهای آن، برخلاف شعر عروضی کلاسیک پارسی، قابلیت کوتاه و بلند شدن دارند و طول آنها آزاد و اختیاری است و به نیازهای بیانی شاعر و ذوق ادبیاش و الزامات معنایی شعر و چیزهای دیگر بستگی دارد، یک محدودیت اصلی در سطربندی دارد و آن این است که سطرها میبایست استقلال وزنی داشته...
-
روزی دوباره ما/ مهدی عاطفراد
سهشنبه 28 دی 1395 19:12
[روزی ما دوباره کبوترهایمان را پیدا خواهیم کرد. – احمد شاملو] روزی دوباره ما پر میشویم از عشق و قلب ما دوباره از نیروی شکفتن سرشار میشود. روزی دوباره در ما رؤیای سالهای جوانی و عاشقی همچون کبوتران پر باز میکند و بر فراز شهر پر از رخوت کهنسالی با آسمان تیرهی دلتنگی پرواز میکند. روزی دوباره ما در آینه به جستوجوی...
-
یک نامه به یک زندانی/ مهدی عاطفراد
شنبه 27 آذر 1395 12:36
در میان شعرهای بلند نیما یوشیج شعر "یک نامه به یک زندانی" جایگاهی ویژه و ارزش و اعتباری خاص دارد. این یکی از شعرهای صمیمی نیماست که در آن با رفیق دربندش درد دل کرده و حرفهای دلش را صمیمانه با آن رفیق همفکر که ماهها و سالها از او دور و بیخبر بوده، در میان گذاشته و از دردها و رنجها و دغدغههایش گفته، همچنین...
-
شد باز ماه آذر / مهدی عاطفراد
شنبه 27 آذر 1395 12:35
شد باز ماه آذر و باز باغ قلب خزاندیدهام دریغ شد غرق در شقایق پرپر. شد باز ماه آذر ماهی که عشق قلب مرا کرد زیرو رو آن سرکش جنونزده را کرد رام خود ماهی که خاطرات مرا سرخ ثبت کرد ماهی که غرق آتش سوز و گداز بود در قلب من مکاشفهی سوز و ساز بود درهای دل به روی غم عشق باز بود هنگام همنوایی راز و نیاز بود فصل ترانههای...
-
سیولیشه! چهارسالگیات خجسته باد/ مهدی عاطفراد
شنبه 27 آذر 1395 12:32
با آغاز فصل زمستان امسال "سیولیشه" چهارساله میشود و ورود به پنجمین سال زندگی پربارش را جشن میگیرد. چهار سال پیش، در دی ماه سال نود و یک، با همت و تلاش تحسینانگیز دوست ارجمندم، آقای محمدرضا راثیپور، چراغ عمر "سیولیشه" روشن شد و سیولیشهی نوزاد به عنوان یک ماهنامهی اینترنتی در حوزهی شعر نیمایی...
-
پاییز/ مهدی عاطفراد
جمعه 28 آبان 1395 09:28
پاییز با آواز باران نغمه سرده شعری بخوان گویای این قلب پر از غم تفسیر این پژمردگیهای روانکاه شایستهی این روزهای سرد ماتم این لحظههای حسرتانگیز این خستگیهای دلآزار. از برگریزانهای بیپایان سخن گو از بادهای تند بدخو در فصل اندوه از شاخساران بلند آرزوهایی که خشکیدند در دمسردی ناکامی و حرمان و از گلستانهای پرپرگشته...
-
نیما و پدرش/ مهدی عاطفراد
جمعه 28 آبان 1395 09:26
پدر نیما یوشیج ابراهیمخان نوری نام داشت و لقبش اعظامالسلطنه بود. او متعلق به یکی از خانوادههای قدیمی و اصیل مازندران بود. ابراهیمخان به کار کشاورزی و گلهداری اشتغال داشت. او از هنر خطاطی و نوازندگی هم بهرهمند بود و به پسر خردسالش- علی که بعدها نام نیما را برای خودش برگزید- طرز نگارش "خط سیاقی" را آموزش...
-
دو شعر کوتاه نیمایی/ مهدی عاطفراد
پنجشنبه 29 مهر 1395 08:32
تبدیل غم به شعر وقتی که غم در من زبانه میکشد و شعله میشود وقتی که رنج در موجهای درد مرا غرق میکند من باز میکنم آرام و نرم دفتر شعرم را و در فضای منتظر آن غمها و رنجهای درونم را تقطیر میکنم ترفیع میدهم تبدیل میکنم به سرودی امیدبخش از آن سرور و شور درون خلق میکنم با آن به خود تسلی دل هدیه میدهم. آن کبوتری □ آن...
-
مژدهگوی روز باران / مهدی عاطفراد
پنجشنبه 29 مهر 1395 08:20
[بررسی نوعی فرم در شعر نیما] برای نیما فرم شعر از درجهی اهمیت بالایی برخوردار بود و او بر این باور بود که در حقیقت این فرم است که معنا را تبدیل به شعر میکند. نیما معتقد بود که معنا باطن شعر و فرم ظاهر شعر است، یا بهتر است گفته شود معنا مغز شعر و فرم پوستهی آن است، و اگرچه مغز و باطن بر پوسته و ظاهر مقدم است و نسبت...
-
دو پاییزانه/ مهدی عاطفراد
چهارشنبه 31 شهریور 1395 06:17
پاییز بود □ پاییز بود و برگهای زرد و نارنجی من بودم و تو، در کنار هم سرمست و بیپروا و جیک جیک شاد گنجشکان موسیقی آن لحظههای غرق افسون بود بر برگهایی که به زیر گامهامان خش و خش میکرد پچ پچ کنان در کوچهسار مهربانی پیش میرفتیم یک باد آرام نوازنده با عطر گلهای سفید و مست گردانندهی مریم با گونههای آتشین ما سرگرم...
-
شاعری که به آینده عشق میورزید/ مهدی عاطفراد
چهارشنبه 31 شهریور 1395 05:55
اسماعیل شاهرودی در روز دهم بهمن سال ۱۳۰۴ در دامغان به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی خود را در دامغان و شاهرود گذراند و تحصیلات دبیرستانی خود را در شاهرود به پایان رسانید. سپس برای یافتن کار و ادامه دادن تحصیلات به تهران آمد و در وزارت فرهنگ استخدام شد و چند سالی را به آموزگاری، کارمندی و دبیری گذراند. در همین سالها...
-
راز مرا به هیچکس ای آینه مگو/ مهدی عاطفراد
یکشنبه 31 مرداد 1395 06:35
راز مرا به هیچکس ای آینه مگو. خاموش و رازپوش باش تا هیچکس نداند من در تمام مدت خاموشی در طول لحظههای کدورت سرشار از تپش در ژرفنای قلب تو بیدار بودهام و خواهش رهایی را لبریز از عطش در تنگنای سرد سکوتت سرودهام. وقتی که مرزهای وجودم را یک حس رازناک و مهآلود پر میکند از ابر فراگیر خاطره احساس میکنم که شبی با دو...
-
شعر کوش آبادی: شعر گفتوگو/مهدی عاطفراد
یکشنبه 31 مرداد 1395 06:31
شعر زندهیاد جعفر کوش آبادی برخلاف تصور نادرستی که دربارهی آن وجود دارد، نه شعر سلاح است، نه شعر چریکی و نه شعر خشونت، بلکه شعر مبارزهی مسالمتآمیز جمعی است، بر مبنای گفتوگو و روشنگری. در واقع سلاح او برای مبارزه در راه آزادی، عدالت، پیشرفت، رفاه و انسانیت، بحث است و گفتار و استدلال و اقناع. خود کوشآبادی در شعر...
-
ای کاش/ مهدی عاطفراد
چهارشنبه 30 تیر 1395 14:57
گم کرده بودم راه خود را در سیاهیهای سردرگم کننده قلبم پر از تشویش تنهایی ذهنم پر از تردید ترسآور بر گرد خود میگشتم و حیران به هر سو می شدم خیره اندوه بر اندیشهام چیره چیزی به جز بن بست یأسآور نمیدیدم راه برونرفت از سیاهی را پیدا نمیکردم با خویش میگفتم: ای کاش بر راه رهایی دیوار بی در هیچکس هرگز نمیساخت هرگز...
-
نگاهی به سرچشمههای روانی شعر/ مهدی عاطفراد
چهارشنبه 30 تیر 1395 14:53
بررسی شعر از چند مسیر با روانشناسی ارتباط پیدا میکند. یکی از این مسیرها روانشناسی مستقیم شاعر است. در این مسیر تحلیلگر شعر میکوشد تا با بررسی متن شعر و تفسیر و تأویل آن، ویژگیهای روانی شاعر و مختصات شخصیتیاش را بررسی کند و از وضعیت ذهنی و حالت روانی او- هم به طور عام (در طول عمر) و هم به طور خاص (در لحظهی آفرینش...
-
نظری به احساسات ناشی از شنیدن شعر / مهدی عاطفراد
دوشنبه 31 خرداد 1395 07:42
تأثیری که شنیدن یک قطعه شعر بر شنونده میگذارد بهصورت احساساتیست که در زیباییشناسی احساسات زیباییشناختی (Sentiments esthetiques) نام دارند. این احساسات در هرکس به صورتی خاص نمودار میشود. بیتردید شنوندگان مختلف یک شعر، از شنیدن آن لذت یکسانی نمیبرند، زیرا ذوق و سلیقهی افراد مختلف، مانند هم نیست و احساسات...
-
ای آشنای ماندگار / مهدی عاطفراد
دوشنبه 31 خرداد 1395 07:38
مرا به دوردست خاطرات دلفروز میبری به لحظههای یادمان و جاودانهروشن جوانیام به روزهای باصفا و دلپذیر زندگانیام به خواندن ترانهی "مرا ببوس" و بانگ روحپرور بنان و "تا بهار دلنشین" به فصلهای عاشقی و شوروشوقهای باشکوه آن به انتظارها و اضطرابها و التهابها به لرزههای قلب پرتپش که میتپید چون...
-
شعر، حکمت و لذت/ مهدی عاطفراد
دوشنبه 31 خرداد 1395 07:08
نامدارانی از شعرشناسان و نظریهپردازان حوزهی شعر دربارهی حکمت و لذتی که با شعر راستین همراه است و ارمغانهای گرانقدر آن برای خوانندگان و شنوندگان است، سخن گفتهاند و نوشتهاند. از نظر آنان شعر راستین حکمتآموز و لذتبخش است و کلام موزونی که حکمتآموز و لذتبخش نباشد، شعر نیست. پرسی شلی در رسالهی "دفاع از...
-
شیوهی شکلمدارانهی نقد شعر/ مهدی عاطفراد
پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395 10:58
هدف اصلی نقد شکلمدارانه (فرمالیستی) کشف، بررسی و تبیین شکل کلی یک شعر است. در این شیوه، ناقد شعری را که میخواهد نقد کند، به عنوان موجودی مستقل و ناوابسته به عواملی بیرون از آن در نظر میگیرد. بنابراین هرگونه ملاحظهی برونمتنی- مانند زندگی شاعر، زمانهاش، ملاحظات جامعهشناختی، روانشناختی، سیاسی، اقتصادی و هر نوع...
-
قلب من/ مهدی عاطفراد
پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395 10:54
قلب من شبی مرا به دیدن ستارههای نادمیده برد برد با خودش مرا به کهکشان نورها و نغمهی ناب برد با خودش مرا به دوردست بیکرانهای در امتداد مرز نامعینی میان هست و نیست برد با خودش مرا به کوچهسار سایهروشنی که زادگاه رازناک زندگیست برد با خودش مرا به چشمهسار تابناک آفتاب در کرانههای نیلفام اشتیاق یک طلوع بیغروب...
-
شعر زادهی تخیل آهنگین/ مهدی عاطفراد
پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395 10:37
در دو سه دههی اخیر سردمداران شعر به اصطلاح مدرن و پست مدرن، یعنی قطعهی نثرگونهای که فاقد وزن و آهنگ کلام و سایر عناصرهای بنیادین شعر است- اینجا و آنجا مطرح کردهاند که شعرشان تافتهی جدابافتهایست که نیاز به وزن عروضی و آهنگ کلام و خیال شاعرانه و حتا فرم ندارد و جای تمام اینها را در شعرشان عاطفهای قوی میگیرد...
-
بی شعر هرگز! (بودلر و شعر)/ مهدی عاطفراد
یکشنبه 29 فروردین 1395 14:13
"میتوان سه روز بی نان زنده ماند ولی بی شعر هرگز! و هرکه جز این بیندیشد، سخت در اشتباه است." بودلر شاید در جهان کمتر شاعری چون بودلر عرصهی انواع تعبیرهای متناقض بوده است. گروهی از منتقدان او را بازیگری شیاد خواندهاند و گروهی دیگر او را پیامآور نام نهادهاند. در نظر بعضیها یک انقلابی پیشرو بوده و در نظر...