حدود نهصد سال پیش امیر عنصرالمعالی کیکاوس بن اسکندر بن قابوس گفته است: «اگر شاعر باشی جهد کن تا سخن تو سهل و ممتننع باشد. بپرهیز از سخن غامض و چیزی که تو دانی و دیگران را به شرح آن حاجت آید ... که شعر از بهر مردمان گویند نه از بهر خویش» (قابوس بن وشمگیر، 1335: 171)
این که شعر سهل و ممتنع برای کدام جامعه مفید است یا نیست و آیا شعر دشوار برای جامعه امروز از چه جایگاهی می تواند برخوردار باشد قابل بررسی ست...
از آن گذشته مفهوم دشواری شعر کدام است؟
آیا مقصود از شعر دشوار پیچیده گویی هایی است که برای مثال در شعر خاقانی و یا انوری مشاهده شده است و گاه وجهی معماگونه می یابد؛ یا وجهی دیگر دارد؟ آیا مقصود از دشوار که در مقابل آن سادهنویسی رایج شده است دشواری در استخدام واژه هاست که مثلا شاعری از واژههای نامانوس یا غیر زبان ایرانی استفاده کرده باشد یا همچون پیچیده گویی هایی است که نظامی و یا خاقانی در استفاده از اصطلاحات نجومی و علمی به کار گرفته اند؟
یا ترکیب کلام به گونه ای است که پیچیدگی می آفریند؟
به هرحال همچنان که دکتر سیروس شمیسا در کتاب «سبکشناسی شعر» اشاره کرده اند در همه ادوار شعر فارسی جریان ساده و روانگویی و پیچیده و مبهم گویی وجود داشته است.
اما آنچه در نظر است بررسی جریان شعری دهه 1380 است که صرف نظر از انحرافی بودن یا نبودن آن به نام جریان سادهنویسی در شعر یا جریان سهل و ممتنع نام یافته است و در حقیقت نوعی واکنش است در برابر جریان شعری دهه 1370؛ به باور قایلان جریان سادهنویسی در شعر دهه 1380، شاعران در دهه 1370 به جهت دامن زدن به پیچیدگی و دشواری نوعی مخاطب زدایی را فراهم کردند.
شمس لنگرودی به عنوان یکی از بانیان جریان های شعری در یکی دو دهه اخیر در ایران در بخشی از سخنان خود میگوید: «الآن دو تا جریان بزرگ در شعر هست که دو تا نام دارد. یکی که اصطلاحا به آن میگویند شعر ساده یا به گمان من شعر سهل و ممتنع. یک شعر دیگری که من نمیدانم چه اسمی بگذاریم، مثلا بگوییم شعر دشوار، شعر پیچیده یا مصنوع، هر اسمی می خواهید بگذارید مسله ای نیست. نوعی شعر که با مخاطب بیشتری تماس می گیرد و نوعی شعر که با مخاطب کمتر و گویا قرار است مورد قبول متخصصان شعر و تجرب هگرایان شعر قرار گیرد، برای هر دو تا جریان شعر دو تا آسیب وجود دارد. آسیب در جریان شعر سهل و ممتنع این است که به روزمرگی دچار شود، به انشانویسی مبتلا شود، به روزنامهنویسی و خبرنگاری دچار شود. و آسیبی که در شعر دشوار ـ اصطلاحا میگویم ـ وجود دارد این است که اگر معیارهای خودش را پیدا نکند، از پیچیدگی به هذیان تبدیل می شود