.

.

نو سازی زبان / علی گل گلاب



#علی_گل_گلاب: زبان در زمان و مکان همواره با  عارضه های مختلف روبه روست. به این مفهوم که هم در بعد تاریخی و هم در بعد جغرافیایی دچار دگرگونی می شود. 

نوسازی زبان در این دگرگونی به دو مولفه آن وابسته است: 

یک_ زایایی زبان. 

دو_ بروز شدن آن  (آپدیت شدن)


زایا بودن زبان یعنی  اینکه زبان در طول زمان و در محیط جغرافیایی از نظر وسعت و عمق (افقی و عمومی) رشد می کند. رابطه های دال و مدلول بین کلمات از بین می رود، نشانه گذاری های تازه ای تولید می شوند که پاسخگوی نیازهای جدید است.

 

از سوی دیگر، زبان به طور خودکار   و یا بر اثر کاربرد هنری، ادبی،  علمی  و مراودات اجتماعی اقشار و صنوف  مختلف صیقل می خورد. لحن ها و لهجه هایش تکامل می یابد و حتی ممکن است تغییر می کند.


این بروز شدن به این دلیل است که زبان به عنوان "یک قرارداد نانوشته اجتماعی" قابلیت انطباق با سبک زندگی، مراوادت و مناسبات در بعد محلی، ملی و جهانی برخوردار است  و خود را با تغییرات همساز می کند.


این زایشِ متکی به تولیدات و بروز شدن متکی به مراودات اجتماعی در بعد محلی، ملی و جهانی، منجر به نوسازی زبان می شود.


در زبان ادبی و شعر، این زایش و آپدیت شدن، به این معنا نیست که شاعر یا نویسنده برای مد روز کردن خودش،  مثلا به جای شراب و می،  از رانی وساندیس و به جای معشوق از داف استفاده کند. بلکه

این دو مولفه،  باعث میشود نویسنده و شاعر برای #بیان_ادبی به دانش وامکانات جدیدی دسترسی پیدا بکند.

تکیه بر این دو مولفه کمک می کند شاعر از قدرت انطباق با ذائقه جدید مخاطبان برخوردار باشد. به سراغ تکنیک های بکر آشنایی زدایی برود. اینجاست که بیان ادبی، شیوه زندگی دوره های گذشته را به عنوان انباشت ذهنی با  شیوه زیست عصر خود تلفیق می شود. 


در بررسی یک اثر ادبی نیز با همین معیارها می توان به نوسازی زبان توجه می‌کنیم.

به عنوان مثال نگاه می کنیم  آیا می، شراب، داف، رانی، ساندیس  در خدمت مضمون و  از نظر  #شکل و #محتوا، متناسب با بیان است؟

و اینکه با توجه به این دو معیار زایش و  روزآمدی،  استخدام های بیان چه وضعیتی دارد؟


بدون اینکه به کاربرد داف و معشوق جهت گیری مثبت و منفی داشته باشیم بررسی می کنیم که  واژه ها، ارکان جمله، صنایع و آرایه ها با بیان  چقدر همسان  است و چقدر توانسته است از کلیشه شدن دور بماند، حتی اگر سراسر اثر از  می و معشوق اکنده شده باشد.

و......


#علی_گل_گلاب 

#مبانی_سپید 

#شعریت #مبانی_شعر


@sepidpoems

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد