.

.

دیدگاه احمد شاملو در باره سانسور

سانسور که حق هر گونه بازخواستی را از نویسندگان و سخنگویان ملّت سلب کرده است، میدان بلامعارضی‌ در اختیار مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی دولتی می‌گذارد تا تصویری مجعول و نادرست از حقایق اجتماعی در ذهن توده‌های مردم به وجود آرند. سیاه را سفید و دوغ را دوشاب جلوه دهند و معیار و محکی جز آن‌چه خود به دست مردم می‌دهند، برای تمیز درست از نادرست و صحیح از سقیم و حق از باطل باقی نگذارند.¹ در هر گوشهٔ دنیا هر رژیم حاکمی که چیزی را ممنوع‌الانتشار به قلم داد، من به خودم حق می‌دهم که فکر کنم در کار آن رژیم کلکی هست و چیزی را می‌خواهد از من پنهان کند.²




■ ۱. سخن سردبیر، ایرانشهر، شمارهٔ طلیعه، شهریور ۱۳۵۷ | ۲. از نگرانی‌های من [سخنرانی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، آوریل ۱۹۹۰] ــ سیرا، نیوجرسی، ژوئن ۱۹۹۰ | نشر وب‌سایت، کانال و صفحهٔ اینستاگرام رسمی احمد شاملو


www.shamlou.org ■ @ShamlouHouse instagram.com/shamlouhouse

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا جمعه 23 شهریور 1397 ساعت 17:30 http://bihamta96.blogsky.com

کتاب صوتی ابَر انسان منتشر شد.

دانلود رایگان از همین وبلاگ.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد