.

.

نمونه های شعر دیروز محض تبرک

خبر / هوشنگ ابتهاج

‍ خبر کوتاه بود:

_اعدامشان کردند.

خروش دخترک برخاست.

لبش لرزید.

دو چشم خسته‌اش از اشک پُر شد،

گریه را سر داد...

و من با کوششی پُر درد، اشکم را نهان کردم.


_چرا اعدامشان کردند؟

می‌پرسد ز من با چشم اشک‌آلود،

چرا اعدامشان کردند؟


_ عزیزم، دخترم!

آنجا، شگفت‌انگیز دنیایی است:

دروغ و دشمنی فرمانروایی می‌کُند آنجا.

طلا، این کیمیای خونِ انسان‌ها

خدایی می‌کُند آنجا.

شگفت‌انگیز دنیایی که همچون قرن‌های دور

هنوز از ننگ آزار سیاهان دامن‌آلوده‌ست.

در آنجا حق و انسان حرف‌های پوچ و بیهوده‌ست.

در آنجا رهزنی، آدم‌کُشی، خون‌‌ریزی آزادست،

و دست‌و پای آزادی‌ست در زنجیر...


عزیزم، دخترم!

آنان

برای دشمنی با من

برای دشمنی با تو

برای دشمنی با راستی اعدامشان کردند!


و هنگامی که یاران، 

با سرود زندگی بر لب،

به‌سوی مرگ می‌رفتند،

امیدی آشنا می‌زد چو گُل در چشمشان لبخند.

به‌شوق زندگی آواز می‌خواندند.

و تا پایان به‌راه روشن خود باوفا ماندند.


عزیزم!

پاک کُن از چهره اشکت را، ز جا برخیز!

تو در من زنده‌ای، من در تو: ما هرگز نمی‌میریم.

من و تو با هزاران دگر،

این راه را دنبال می‌گیریم.

از آنِ ماست پیروزی.

از آنِ ماست فردا، با همه شادی و بهروزی.


عزیزم!

کار دنیا رو به آبادی‌ست.

و هر لاله که از خون شهیدان می‌دمد امروز،

نوید روز آزادی‌ست.


گمشده / محمد رضا شفیعی کدکنی


طفلی به نام شادی

دیری است گم شده است

با چشم های روشن براق

با گیسویی بلند  به بالای آرزو

هرکس از او نشانی دارد

ما را کند خبر

این هم نشان ما:

یک سو خلیج فارس

سوی دگر خزر


نگاه کن / نصرت رحمانی

به من نگاه کن، نگاه کن

به بستر رگان من.

ببین چگونه موج می‌زند غمت میان آن،

چو گیسوان بافته.


ز پشت من گذر مکن،

که راه شوم دردها جان‌گزاست

و درد شیهه می‌کشد، 

گذر مکن، نگه مکن،

که درد شیهه می‌کشد، میان بندبند نای استخوان تو 


کجاست؟

کجاست جاده‌های خواب؟

کجاست راز سربه‌مهر خاموشی؟

کجاست شهر ناشناس عطرهای ناب؟


مرا میان جنگل بلور دست‌های خود،

پناه ده.

به زهرِ مرگ‌بارِ بوسه، التیام ده.

مرا، مرا، بِکش، بُکش،

نجات ده

تو ای فریب راستین!

و آن‌چه رفت و 

رفت و 

رفت، 

رفت و در من است،

بر آب ده.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد