.

.

- خانهٔ فروغ، یک گام تا ویرانی




خانهٔ «فروغ فرخزاد» هنوز ثبت ملی نشده و قرار است چند روز دیگر تخریب شود و به جایش آپارتمان ساخته شود.


دیوارهای خانه اگرچه ۴۱ سال پیش بازسازی شده اما حیاط هنوز همان حوض بکری را دارد که بارها و بارها با ماهی‌های قرمزش پا به شعرهای فروغ گذاشته بود.


باغچه‌های حیاط خانهٔ فروغ، دیگر رونق سابق را ندارند. از همهٔ آن درخت‌های انگور و پرتقال و ...  تنها یک درخت خرمالو مانده که ثابت کند فروغ راست می‌گفت؛ 


«کسی نمی‌خواهد باور کند که باغچه دارد می‌میرد

و ذهن باغچه دارد آرام آرام از خاطرات سبز تهی می‌شود.»


فروغ در همین خانه به سال ۱۳۱۳ به دنیا آمد. در همین خانه بزرگ شد. در همین خانه اولین شعرهایش را گفت و در غربت همین خانه لباس عروسی به تن کرد.


سال‌های ابتدای جدایی‌ش از «پرویز شاپور» به همین خانه بازگشته بود و چند صباحی هم کنار کامیار و خانواده‌اش در انتهای کوی خادم آزاد زندگی کرد. حتی بنا بر روایت توران خانم، مادر فروغ، او در آخرین روز زندگی خود، ۲۴ بهمن سال ۴۵ هم به این خانه سر زده بود.


« کوچه‌ای هست که قلب من آن را

از محله‌های کودکی‌ام دزیده است...»


حالا  با پتک‌ها ‌و کلنگ‌هایشان در یک قدمی حیاط خانهْ فرخزاد ایستاده‌ و خبر از تخریب آن در همین یکی دو روز آینده می‌دهند. پیرمرد تفرشی که سال‌ها پیش این‌ خانه را از پدر فروغ خریده و حافظ تاریخ و خاطره‌های آن بود، حالا فوت کرده است و ورثه می‌خواهند هرچه سریع‌تر خانه را تخریب کنند. رسانه‌ها در خواب و شهرداری منطقه ۱۱ ناحیه ۴ هم پروانهٔ ساخت آن را صادر کرده و کار روی کاغذ تمام است.


دکتر «شفیعی‌کدکنی» چند سال پیش در مقاله‌ای نوشته بود: «از حوزه‌ٔ کار خودم، دانشگاه تهران، مثال می‌زنم. اگر از دانشگاه تهران بپرسند که ما می‌خواهیم نوع سؤالات امتحانی ملک‌الشعراء بهار یا بدیع‌الزمان فروزانفر یا خانم فاطمه سیّاح را بدانیم، آیا دانشگاه تهران یک نمونه ـ فقط یک نمونه ـ از پرسش‌های امتحانی این استادان بزرگ و بی‌مانند را، که فصول درخشانی از تاریخ ادبیات و فرهنگ عصر ما را شکل داده‌اند، می‌تواند در اختیار ما قرار دهد؟ نه تنها در این زمینه پاسخ دانشگاه تهران منفی است، که حتی پروندهٔ استخدامی ملک‌الشعراء بهار را هم ندارد. ‹‹بهار نوعی›› اگر در فرانسه می‌زیست، برای صورت‌حساب قهوه‌ای که در فلان ‹‹کافهٔ›› پاریس خورده بود، آرشیو داشتند و ما حتی پروندهٔ استخدامی او را نداریم؛ تا چه رسد به نوع صورت سؤال‌های امتحانی او.»

ـــــــــــــ 


•• اگر دوستانی مشتاق خواندن دارید، لطفاً شناسهٔ کانال را در اختیارشان قرار دهید:

@andiiishe

bit.ly/2uZxVPM

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد