.

.

« دکتر اسماعیل خویی ، شاعر و اندیشمند معاصر »/سیاوش رضا زاده

« از ماهیان ِ کوچک ِ این جویبار  »

 

از ماهیان ِ کوچک ِ این جویبار

هرگز نهنگ زاده نخواهد شد ،

من  ُخردی ِ عظیم ِ خود را می دانم

و می پذیرم

امّا ،

وقتی پنجه فتادن ریگی

خون ِ هزار ساله ِ مردابی را می آشوبد ،

این  ُمشت ِ خشم

بر جدار ِ دلم

بی گمان

بیهوده نیست .

 

 

 

    نام ِ « دکتراسماعیل ِ خویی » در شعر ِ امروز پارسی ، جایگاهی ارجمند دارد . بدون هیچ شک وشبهه ای بررسی ِ شعر ِ پارسی ِ امروز ِ میهن ِ عزیزمان " ایران " بدون مرور آثار « دکتر اسماعیل ِ خویی » بررسی ای همه جانبه و کامل نخواهد بود .

    « دکتر اسماعیل ِ خویی »  ، در نهم ِ تیر ماه ِ سال ِ 1317 خورشیدی در شهر ِ " مشهد " چشم به هستی گشود .او از نسل ِ سوّم مهاجرانی است که از آذربایجان به خراسان کوچیده بودند .

    « دکتر اسماعیل ِ خویی » دوره های ابتدایی ومتوسطه را در " مشهد " گذراند ودر سال ِ 1336 خورشیدی برای ادامه ی تحصیل به " تهران " رفت . پس از فارغ التحصیل شدن از دانشسرای عالی به " انگلستان " رفت و دردانشگاه ِ لندن در رشته ی فلسفه ، مدرک دکترا گرفت .

    « دکتر اسماعیل ِ خویی » پس از بازگشت از انگلیس ، در تهران اقامت گزید و تا قبل از اینکه ازسوی" سازمان ِ اطلاعات و امنیت ِ کشور ( ساواک ) " ممنوع التدریس شود، در دانشگاه تربیت معلم تهران ، به آموزش پرداخت .

    شعرهای « دکتر اسماعیل ِ خویی » تاکنون به زبان های مختلف جهان از جمله : آلمانی ، اردو ، اسپانیایی ، انگلیسی ، اوکراینی ،ایتالیایی ، روسی ، فرانسوی ، عربی ، هندی و....ترجمه شده اند . او به زبان ِ انگلیسی تسلط کامل دارد و به این زبان نیز فراوان شعرسروده است.نخستین مجموعه ی شعرهای انگلیسی اش با نامVoice of Exile  به معنای « آوازهای تبعیدی» می باشد .

 

ناگاه

سنگی شدم رها شده

بر سطح ِ صیقلینه ای از یخ ،

با دانشی ، چو دانستن ، رام ،

که مثل ِ عشق

طعم ِ گوارایی از پذیرفتن داشت ،

آمیخته

به حس ِ بی کرانه یی از رفتن .

 

«  کتاب شناسی دکتر اسماعیل ِ خویی » :

 

    " شعر " : بی تاب سال 1335 خورشیدی ، بر بام گردباد سال 1349 خورشیدی ، زان رهروان دریا 1349 خورشیدی ، از صدای ِ سخن ِ عشق سال 1349 خورشیدی ، فراتر از شب ِ اکنونیان سال ِ 1350 خورشیدی ، بر ساحل ِ  نشستن و هستن سال  1352خورشیدی ، ما بودگان سال ِ  1357  خورشیدی ، کابوس ِ خون سرشته ِ بیداران سال 1363 خورشیدی ، در نابهنگام سال 1363 خورشیدی ، زیرا زمین زمین است سال1363 خورشیدی ، در خوابی از هماره ی هیچ سال 1367 خورشیدی ، گزاره ی هزاره سال 1370 خورشیدی ، از فراز و فرود جان و جهان سال 1370 خورشیدی ، نگاه های پریشان به نظم سال 1372 خورشیدی ، غزل قصیده ی آغوش ِ عشق و چهره ی زیبای مرگ سال 1376، از میهن آنچه در چمدان دارم سال 1376 خورشیدی ،غزل قصیده ی « من » های من سال 1377 خورشیدی ، یک تکه ام آسمان آبی بفرست سال 1378خورشیدی ، شاعرِ ِ خلقم – دهن ِ میهنم ( کهن سروده ها ) سال 1378 خورشیدی ، نهنگ در صحرا ( بیستمین دفتر شعر ) سال 1378 خورشیدی، جهان ِ دیگری می آفرینم سال 1379 خورشیدی ، عشق این خرد ِ برتر سال 1379 خورشیدی ، تا انفجار ِ گریه سال 1379 خورشیدی ، مجموعه ی چهار دفتر ( کیهان ِ درد ، سنگ بر یخ ، از بام ِ آه ، جانانه ی شعر و جان ِ زیبایی ) در یک کتاب سال 1382 خورشیدی ، پژواک ِ جا نسرود دلا ئینگان سال 1387 خورشیدی .

   نوشته ها : حافظ ( ویراسته ی دو کتاب از دکتر محمود هومن ) سال 1347 ، جدال با مدّعی سال 1350 خورشیدی ، نشر سپهر ، تهران ، چاپ دوّم ، سال 1357 خورشیدی ، از شعر گفتن سال 1350 خورشیدی ، شعر چیست ؟ ( بحثی با دکتر محمود هومن ) سال 1355 خورشیدی ، آزادی ، حق و عدالت ( مناظره با دکتر احسان نراقی ) سال 1356 خورشیدی ، شناختنامه / اردشیر محصص سال 1357 خورشیدی .

   ترجمه : در پوست ِ شیر از : شون اوکیسی سال 1350 خورشیدی ، چنین گفت زرتشت : از فردریک نیچه / کتاب اوّل ( با داریوش آشوری ) سال 1352 خورشیدی .

    « دکتر اسماعیل ِ خویی » ، از معدود شاعران ماست که از  " شعر" تعریف مشخصی به دست داده است . او در تعریف " شعر" می گوید :

    « شعر ، همانا گره خوردگی ی عاطفی ی اندیشه و خیال است در زبانی فشرده و آهنگین » .

    پرداختن به تعریف " دکتراسماعیل ِ خویی" ، از شعر دراین مختصر نمی گنجد . « دکتر اسماعیل ِ خویی » می گوید که شاعرها را می توان در سه گروه دسته بندی کرد . گروه نخست :آنهایی که شاعر به دنیا می آیند ، سپس با خون ِ دل خوردن  و آموختن و تلاش کردن ، شاعرتر می شوند . گروه دوّم : شاعرهایی که شاعر به دنیا آمده اند امّا ، با درجا زدن ِ خود شاعر نشده اند . گروه سوّم : آنهایی که با دانستن قواعد شعری ، شعر می سرایند و به خاطر ِ نداشتن ِ بینش ِ شاعرانه شعرشان مثل ِ انار سرما زده می ماند . شعر ِ بی خون ، مثل ِ بعضی از استادان ِ دانشگاه .

    بی گزافه می توان گفت که « دکتر اسماعیل ِ خویی » خود در گروه اوّل قرار دارد . او ، شاعر ِ " شدن های مداوم " است . زبان ِ شعر ِ « خویی »  چشم گیر است و شگفت آور .او، بسیار سروده و کماکان می سراید . پس شاعر ِ ُپرکاری است البته که همه ی شعرهایش مثل ِ هم نیستند . امّا ، او شاعری است که بیشتر ِ شعرهایش را می توان از شعرهای ارزشمند  بشمار آورد .

    « دکتر اسماعیل ِ خویی »، شعرهایی دارد که شنونده را گرم می کنند ، سرد می کنند ، به شگفت می آورند ، تکان می دهند ، می خندانند ، مضطرب می کنند ، به خشم می آورند و در یک کلام بر شنونده و خواننده تاثیر می گذارند ، « خویی »  شاعری است که به هرجا رود " شعر " آنجاست . 

    « دکتر اسماعیل ِ خویی » در شمار ِ پایه گذاران ِ « کانون نویسندگان ِ ایران » درخارج از کشور است و دو دوره نیز عضو ِ هیات دبیران ِ این کانون ِ بوده است .

 

« یک پنجره ست شاعر »

یک پنجره ست شاعر

شاعر کسی ست که می ُپرسد

و سخت می ترسد

و از همین روست

که رو به آفتاب

می نشیند ،

و هر چه هست ،

حتا

آن مخمل ِ سیاه را

بازیچه ای به دست ِ رنگرز ِ آفتاب می بیند ،

و ، مثل ِ آفتاب  پرستی هشیار ،

در مخمل ِ سیاهی شب حل می شود :

یعنی که ، در سپیده ی فرجام ،

به آفتاب بدل می شود .

    « دکتر اسماعیل ِ خویی » نمونه ی برجسته ی شاعرانی است که آثارشان به صراحت و در کمال ِ شیوایی  بر زندگی و اندیشه و هم چنین  بر جایگاه آنان در ُسنت شعری یی که در آن ساخته شده و شکل گرفته اند ، شهادت می دهد .

    « دکتر اسماعیل ِ خویی » فیلسوف است ، امّا ، فلسفه دانی ی او نیست که او را شاعر کرده است . می شود گفت که فلسفه به غنای شعر او کمک کرده است . امّا ، بر او ستم کرده ایم اگر او را فیلسوف ِ شاعر بخوانیم ، زیبنده ی نام ِ او پیش از هر چیز عنوان ِ شاعر است . او نخست شاعر است آنگاه فیلسوف ، او نخست شاعر است پیش از آن که صاحب نظر در مسایل اجتماعی باشد. بعد ، به همین ترتیب شاعر است ، پیش از آن که سیاست دان یا تاریخ دان باشد ، از همه ی این ها فراتر ، او نخست شاعر است و بعد  ُسخن دان .

   شعر ِ « دکتر اسماعیل ِ خویی » ، آنجا که اعماق ِ جهان ِ درون و برون ِ انسان ِ خویش را می کاود نو ، زنده و امروزین است . شعر  او ، در این جایگاه هم نیمایی و هم مابعد ِ نیمایی است ؛ همان گونه که هم کلاسیک و هم مدرن است .  شعر ِ او در پرداخت اگر که لازم باشد حتا از مکتب ِ نیمایی نیز می گذرد . برای او در این مرحله ، شعر ِ " نیما " دیگر حرف ِ آخر در شکل و کالبد و ساختار ِ شعر نیست ، همان طور که شکل های کاربردهای کلاسیک ِ شعر ِ فارسی برای او تا آنجا کارایی و کاربرد ندارد که بتواند بازگو کننده ی جان و جهان ِ توفنده ی او باشند .

    احاطه ی کامل ِ « دکتر اسماعیل ِ خویی » بر زبان ِ شیرین و شیوای فارسی از او شاعری ساخته است چند سبکی و این نکته ی ظریفی است که کسی به آن نپرداخته است . انصاف این است که به این ویژگی ی او به طور ِ جدّی و با چشمی آگاهانه نگریسته شود .

 

« وقتی که من بچه بودم »

 

وقتی که من بچه بودم ،

پرواز ِ یک بادبادک

می بردت از بام های سحرخیزی پلک

تا

نارنج زاران ِ خورشید

آه ،

آن  فا صله های  کوتاه

 

وقتی که من بچه بودم ،

خوبی زنی بود

که بوی سیگار می داد ،

و اشک های درشتش

از ُپشت آن عینک ِ ذره بینی

با صوت ِ قرآن می آمیخت

 

وقتی که من بچه بودم ،

آب و زمین و هوا بیشتر بود ،

و جیرجیرک

شب ها

در متن ِ موسیقی ِ ماه و خاموشی ِ ژرف

آواز می خواند

 

وقتی که من بچه بودم ،

در هر هزاران و یک شب

یک قصه بس بود

تا خواب و بیداری ِ خوابناک

سرشار باشد

 

وقتی که من بچه بودم ،

زور ِ خدا بیشتر بود

 

وقتی که من بچه بودم ،

مردم نبودند

 

وقتی که من بچه بودم ،

 

غم بود ،

امّا ، کم بود .

 

    « دکتر اسماعیل ِ خویی » شاعر و اندیشمند ِ معاصر ، از سال ِ 1363 خورشیدی  تا کنون در لندن به زندگی ِ ُپربار ِ خود ادامه می دهد . او ، هنرمندی است آینده نگر . و اعتقاد ِ راسخ دارد :" در همه حال ، انسان باید دوست ِ انسان باشد "  و همین او را  ، شاعر ِ برجسته ای می کند که چشم ِ مرکب دارد و ابعاد ِ مختلف ِ زندگی را می بیند ودر نتیجه واژگان را هدر نمی دهد و شعری می ُسراید در خور ِ انسان .

 

 

« سیاوش رضازاده  -  رشت  »

آدینه بیستم اسفند ماه سال 1389 خورشیدی

نظرات 1 + ارسال نظر
نازلی شنبه 19 تیر 1395 ساعت 10:58

سلام.جسارتا عرض کنم شعر اول درست نوشته نشده.ایشون تو شعرشون نوشتن "خواب" هزار ساله ی مرداب- من خردی عظیم خویش را می دانم،میفهمم
و در قسمت اخر_این مشت خشم بی گمان،بیهوده نیست که بر جدار دلم می کوبد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد