.

.

معرفی شاعر/حسن اسدی (شبدیز)

حسن اسدی «شبدیز» در سال 1336 در شهرستان سراب آذربایجان‌شرقی پا به عرصه‌ی زندگی نهاد و بعد از اتمام تحصیلات دوره‌ی ابتدایی و متوسطه وارد دانشگاه تبریز و در رشته‌ی بیولوژی (زیست‌شناسی) با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شد پس از سه سال تدریس در دبیرستانهای سراب به تهران منتقل شد و فعالیت مطبوعاتی خود را که از دوره‌ی دبیرستان آغاز کرده‌بود وسعت بخشید و با اکثر مطبوعات و نشریات کشور همکاری تنگاتنگی را آغاز کرد .
ایشان از کلاس چهارم ابتدایی سرودن شعر را آغاز کرد و با راهنمایی استادان دلسوز، مطالعه و ممارست را سرلوحه‌ی هنر خود قرارداد و با دقایق و ظرایف شعرهای متقدمان آشنا شد و به مطالعه‌ی آثار معاصران روی آورد و از سال 1353 که دانش‌آموزی بیش نبود شعرهای خود را در اکثر نشریات کشور به چاپ رسانید و از همان دوره‌ی نوجوانی به عنوان یکی از شاعران کم‌گوی و گزیده‌گوی توسط اکثر مجلات و روزنامه‌ها مطرح شد .
در سال 1357 مجموعه‌ای از آثار چاپ شده خود را به نام «شبتاب در یلدا» که حاوی غزلیات، چهار پاره‌ها شعرهای آزاد و رباعی‌ها و دوبیتی‌های بود توسط «انتشارات داوریژ» منتشر کرد که یکی از مجموعه‌های موفق آن روزگار بود .
پس از انتشار آن مجموعه و همکاری با مطبوعات کشور در سال 1365 از تهران به شهر خودش بازگشت و بعلت پاره‌ای از مشکلات گوشه‌ی عزلت اختیار کرد و از مطبوعات برید اما در سال 1371 دومین مجموعه‌ی شعر خود را تحت عنوان «تیشه‌ی عشق» توسط «انتشارات یاران» به زیور طبع آراست که با استقبال بسیار گرم روبرو شد .
در سال 1378 مجموعه‌ی شعری بنام «صدای شیون گلها» که حاوی غزلیات و چهارپاره‌های شاعر بود منتشر شد .
در اوایل سال 1380 مجموعه شعری بنام «درفش آتش» شامل شعرهای نیمایی و طرح‌های کوتاه توسط «نشر دالغا» چاپ و منتشر شد .
در اواخر سال 1380 مجمو عه شعری تحت عنوان«گونش پیاله‌سی» یعنی «پیاله‌ی خورشید»‌شامل شعرهایی به زبان مادری شاعر (ترکی) همراه با ترجمه به فارسی اشعار توسط «انتشارات دالغا» چاپ و منتشر شد .
از آثار دیگر «شبدیز» مجموعه‌های اشعاری با عناوین«گئتمک ایسته‌ییرسن» (اگر آهنگ رفتن داری) و
«
یاندیر مکتوبلاریمی» (نامه‌هایم را بسوزان) از آثار شاعر بزرگ آذربایجان «نصرت کسمنلی» می‌باشد که با قلم بسیار زیبا و روان «شبدیز» به فارسی برگردانده شده‌است . و نیز مجموعه‌ی شعری تحت عنوان «بالتاسسی» (صدای تبر) که از آثار شاعر دیگر آذربایجان «فیکرت قوجا» می‌‌باشد با نثری شعر‌گونه با قلم «شبدیز»‌از زبان ترکی به فارسی ترجمه شده است .
زندگینامه و برخی از شعرهای ایشان در معتبرترین مجله‌ی ادبی‌ایتالیا«Punto di vista» ـ شماره‌ی 44 آوریل 2005 ـ چاپ شده است و قسمتی از ترجمه‌ها و شعرهای ترکی «شبدیز» در جمهوری آذربایجان چاپ و منتشر شده است .
از آثار دیگر «شبدیز» مجموعه شعری است به نام «بابک گل» حاوی طرح‌های کوتاه و شعرهای نیمایی شاعر است که در سال 1381 چاپ و منتشر شد .
آخرین اثر «شبدیز» مجموعه‌ی برگزیده‌ی غزل‌ها بنام « ریشه در عطش» در اسفند 89 توسط انتشارات «فصل پنجم» چاپ و منشر شد که در جشنواره‌ی سراسری کتاب تبریز در سال 1390 بعنوان کتاب منتخب معرفی گردید.
بزودی توسط انتشارات «تدبیر روشن» مجموعه‌ی «اپرای کمربند» که دربرگیرنده‌ی «رباعی» و «دوبیتی» و منظومه‌ی «اپرای کمربند» می‌باشد روانه‌ی ویترین کتابفروشی‌ها خواهد شد.
و هم اکنون سرگرم گردآوری وتنظیم شعرهای نیمایی و چهارپاره‌هامی‌باشد که در دومجموعه‌ی جداگانه چاپ و منتشر خواهد شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد